dinsdag 2 juli 2013

Mesa Verde

Vandaag staat Mesa Verde op de planning. Vanuit Cortez rijden we eerst een stukje richting het oosten en vervolgens naar het zuiden. Totaal onverwachts was dit best een mooie route en moesten we ook nog een heel stuk klimmen. In Mesa Verde (groene tafel) zijn overblijfselen te zien van verschillende groepen Indianen. Zoals bij elk National Park maken we eerst even een foto bij de ingang.

Daarna gaan we eerst naar het visitor centre om voor $3 p.p een tour met een ranger te boeken. Je kunt kiezen uit 3 verschillende tours en wij kiezen voor Balcony House. Deze lijkt ons het leukste (je moet wat trappen beklimmen en door een smalle tunnel kruipen). In het visitor centre is deze tunnel zelf nagebouwd, zodat je van te voren kunt bepalen of je door de tunnel past! We kunnen de tour van 11.30 nemen, maar dat betekent wel dat we nu meteen door moeten rijden volgens de meneer achter de balie, omdat het nog dik een uur rijden is. Maar we gaan eerst nog even naar de shop om een magneet en een kaart (kaarten sturen we alleen nog naar mijn oma en haar zus, die vinden het helemaal geweldig om post te krijgen, de rest kan deze blog lezen:-)). Bij de ingang van het park, laten we onze annual park pass zien, maar deze wordt afgekeurd! Dat klopt, deze kaart is nl. van vorig jaar en was geldig tot en met 30 juni en vandaag is het 1 juli. We kopen dus een nieuwe pass en kunnen zo weer een dik jaar alle nationale parken in amerika bezoeken! We zijn alsnog ruim op tijd voor de tour, want tegen 11 uur rijden we het parkeerterrein van Balcony House op.

Onze gids heet Lara en is (zoals veel rangers) erg streng. We krijgen eerst een preek wat de gevaren zijn van deze tour, wanneer je niet moet meedoen (naast hartproblemen worden ook knie problemen genoemd, maar ik doe alsof mijn neus bloedt), dat je nergens tegen aan mag leunen en dat je alleen water mee mag nemen op de wandeling, geen gezoet water of soda en ook geen eten. Yes sir! Het is natuurlijk allemaal wel correct, maar de manier waarop...

Tijdens de tour krijgen we uitleg over hoe men denkt dat deze indianen hier hebben geleefd. Waarom ze voor de verschillende soorten bewoningen hebben gekozen en hoe ze hier terecht zijn gekomen en waarom ze zijn weg getrokken. Heel veel zaken blijven giswerk omdat niemand het echt heeft kunnen vertellen. De eerste trap die we moeten nemen is meteen de hoogste: 10 meter.

We komen vervolgens in de eerste ruimte terecht, waar we mogen raden naar het doel van deze ruimte. Eten, slapen, ceremonies, het zou allemaal kunnen!

Het is best bijzonder om dit van dichtbij te zien en te horen. Want vertellen kunnen die amerikanen natuurlijk wel! Om weer terug bij de parkeerplaats te komen moeten we weer 2 trappen op en een tunnel door.

Omdat we bij de ingang geen plattegrond hebben gekregen, rijden we eerst even naar het museum dat vlakbij ligt (voor het vistor centre moeten we een heel eind terug) om een plattegrond te halen. Wat we niet wisten was dat achter het museum de wandeling naar Spruce Tree House begon. Dus we hadden geen water bij ons en Julian had inmiddels zijn slippers aangedaan. We zijn een heel klein stukkie gaan lopen, maar we zijn toch maar omgedraaid, want op de kaart (die we net gescoord hadden) stond dat deze wandeling 4 km was en dat is in deze hitte toch wel iets te ver zonder water, we willen geen zonnesteek oplopen... We zijn de auto weer ingekropen en hebben de Mesa Top Loop Road en de Cliff Palace Loop gereden. Af en toe zijn we gestopt om wat foto's te maken.

Vlak voor we het park uitrijden komt er net een hert de weg opgestormd, gelukkig zagen we hem aankomen, zodat we netjes op tijd konden stoppen. En het hertje kon zonder kleerscheuren aan de andere kant van de weg verder huppelen!

Nadat we het park uit zijn, rijden we door naar onze volgende overnachtingsplek, te weten: Monticello. Dat ligt in Utah, alweer onze 3e staat deze vakantie. We zijn nl. begonnen in New Mexico, vervolgens door Colorado heen, weer terug naar New Mexico en nu dus Utah. Dit is echt een heel klein dorp met een paar hotels (onze goedkoopste deze vakantie, nl. $49,99 per nacht) en een paar restaurants. We hebben vanavond geen zin om ergens te eten, dus halen wat bij de supermarkt om te eten.

1. haha die dame was wellicht ontslagen uit het leger!! bij iedere groep denk ze dit is mijn kans ik moet al deze mensen even drillen!!
    zag er gaaf uit hoor!! en ook een beetje scarry met die trappen! genietse nog jullie!! x lotte

2. zozo..stelletje klimgeiten. Denk dat je broek niet meer zo wit was naderhand Juul?of hadden de voorgangers het smalle gangetje schoongeveegd ;-)
    Wel heel apart om te zien, hoe het gemaakt is zo half onder de rots. xx